Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas

Skolan behöver ett paradigmskifte

Bokkapitel
Referens
Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017). ”Skolan behöver ett paradigmskifte”. I Magnus Henrekson (red.), Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas (176–206). Stockholm: Dialogos Förlag.

Författare
Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar, Ingrid Wållgren

Redaktör
Magnus Henrekson

Syftet med detta avslutande kapitel är dels att konkret förklara varför det behövs ett nytt paradigm för den svenska skolan för att på djupet förbättra resultaten över hela linjen, dels att beskriva detta paradigm. Kapitlets sex avsnittsrubriker förklarar kapitlets disposition: (i) Det rådande paradigmet, (ii) Ett nytt paradigm, (iii) Kunskapsmätning och betyg i de två paradigmen, (iv) Skolval och skolkonkurrens i de två paradigmen, (v) De två paradigmen är inbördes oförenliga och (vi) Slutord.