Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 507 träffar.
Artificiell intelligens
Ekonomisk politik
Entreprenörskap
Industriell organisation
Internationella investeringar
Makroekonomi
Riskhantering
Skola
Teknisk förändring och utveckling
Tolerans och religion
Lars Persson
Professor, vice vd
lars.persson@ifn.se
IFN-forskare
Affilierad forskare
Forskningsanslag från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse
Fredrik Sjöholm har från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse erhållit finansiering för projektet Företagens produktivitet i det svenska näringslivet med 15 miljoner kr.
Med en hög produktivitets…
Nyhet
Publiceringsdatum 2024-12-03
IFN-forskare
Att lära ut ekonomi genom Kalle Anka
För att lyfta ungas ekonomikunskaper har Andreas Bergh tillsammans med Story House Egmont tagit fram ett album med fyra Kalle Anka-serier med pengar som centralt tema. Erik Zsiga har intervjuat Andrea…
Nyhet
Publiceringsdatum 2024-12-10
Pehr-Johan Norbäck
Docent, Senior Research Fellow
pehr-johan.norback@ifn.se
IFN-forskare
Markups as a Hedge for Input Price Uncertainty: Evidence from Sweden
Denna uppsats undersöker varför företag sätter högre producentpriser än vad deras kostnader implicerar. Vi hävdar att företag sätter ett producentpris som kan täcka deras kostnader även när insatspris…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-11-16
Importing Automation and Wage Inequality through Foreign Acquisitions
Utländska förvärv av svenska företag påverkar lönerna oproportionellt negativt för anställda som utför arbetsuppgifter som är exponerade för robotar och mjukvara. Handelspolitik som lockar till sig u…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-04-05
”Statlig AI-aktiefond kan ta smällen om jobben ryker”
Artificiell intelligens kan betyda en smärtsam strukturomvandling när anställdas arbetsuppgifter försvinner. Men om AI-verktygen fungerar väl kommer värdet på företagen bakom dem att öka. Genom att in…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-06-20
Does Firm Exit Increase Prices?
Ekonomer har länge hävdat att ökad konkurrens minskar företagens prispåslag. Denna studie fokuserar på effekten av marknadskoncentration på producentpriser och visar att priserna hos de företag som är…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-11-08
Exponering mot generativ AI i Sverige – en kartläggning
Användningen av generativ artificiell intelligens (AI) har ökat kraftigt och förväntas påverka företag och arbetskraft märkbart. I denna artikel analyserar vi AI-exponeringen på individ-, företags-, o…
Artikel på svenska
Publiceringsdatum 2024-09-25
We See Data Everywhere Except in the Productivity Statistics
Data är en viktiga komponent inom artificiell intelligens (AI) och har blivit allt viktigare för företagens konkurrenskraft. I denna artikel undersöks hur investeringar i data påverkar den ekonomiska…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-11-29
CEPR Workshop on Incentives, Management and Organization & Entrepreneurship, Strategy and Firm Dynamics
Lars Persson och Joacim Tåg deltar i CEPR:s workshop i London den 12 –13 september. Workshopen är gemensam för ämnena Incentives, Management and Organization (IMO) och Entrepreneurship, Strategy and F…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-09-12
Att attrahera utländska multinationella företag
Utländska direktinvesteringar kan bidra till ökad produktion och tillväxt i mottagarländer. Multinationella företag kan välja mellan olika länder när de fattar beslut om sina utländska investeringar.…
Artikel på svenska
Publiceringsdatum 2023-04-14
Why Big Data Can Make Creative Destruction More Creative – But Less Destructive
Användning av maskininlärning på stora mängder data, s.k. Big Data, förbättrar företagens effektivitet. Men detta stärker också etablerade företags marknadsmakt, vilket kan hämma entreprenörskapet i e…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-02-22
Inventions, Commercialization Strategies and Knowledge Spillovers in SMEs
Denna artikel visar att kommersialiseringsstrategin av uppfinningar är sammankopplad med storleken på teknologispridning, mätt som patentciteringar. Effekten är större då patent säljs eller licensiera…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-06-11
Why Generative AI Can Make Creative Destruction More Creative But Less Destructive
Användning av maskininlärning på stora mängder data, s.k. Big Data, förbättrar företagens effektivitet. Men detta stärker också etablerade företags marknadsmakt, vilket kan hämma entreprenörskapet i e…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-06-11
Lars Oxelheim
Professor
lars.oxelheim@ifn.se
Affilierad forskare
IFN-forskare