Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 380 träffar.
Detaljhandel
Diskriminering
Handelsavtal
Institutionell ekonomi
Integration
Organisation och verksamhetsledning
Pandemi
Politisk ekonomi
Servicenäring
Skola
Niclas Berggren
Docent, programchef
niclas.berggren@ifn.se
IFN-forskare
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare
Olle Hammar
Fil.dr
olle.hammar@ifn.se
Affilierad forskare
IFN-forskare
Do Schools Discriminate against Children with Disabilities? A Field Experiment in Sweden
I ett fältexperiment studeras huruvida barn med ADHD och diabetes typ-1 diskrimineras vid kontakter med svenska skolor. Av resultaten framkommer att diskrimineringen är mest påtaglig i privata skolor…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-02-01
Low-Skilled Jobs, Language Proficiency and Refugee Integration: An Experimental Study
I ett fältexperiment skickade vi ansökningar från fiktiva flyktinginvandrare till utannonserade jobb med låga kvalifikationskrav. Varken tidigare erfarenhet från enkla jobb eller slutförd utbildning i…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-08-11
Low-Skilled Jobs, Language Proficiency and Job Opportunities for Refugees: An Experimental Study
I ett fältexperiment skickade vi ansökningar från fiktiva flyktinginvandrare till utannonserade jobb med låga kvalifikationskrav. Varken tidigare erfarenhet från enkla jobb eller slutförd utbildning i…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-04-16
Press Freedom, Market Information, and International Trade
Påverkar kvaliteten på information internationell handel? Vi visar teoretiskt hur företag som saknar trovärdig information kan begränsa sin export. Genom att studera bilaterala exportflöden mellan en…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-03-10
Skolan förmår inte lösa integrationen
Det är inte självklart att Sverige idag kan erbjuda alla barn en skolgång där de kommer i kontakt med det svenska språket i den utsträckning som krävs, skriver nationalekonomen Anders Kärnä.
Populärvetenskap
Publiceringsdatum 2023-03-07
The Return of Borders in the World Economy: An EU-Perspective
Denna artikel undersöker EU:s förändrade inställning till handelspolitik och globalisering. Från att ha förespråkat en regelbaserad och öppen handelspolitik har EU utvecklats i en mer protektionistisk…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-07-04
Vad bestämmer äldres digitala vårdkontakter?
I vilken omfattning kontaktar äldre individer vården digitalt? Skiljer det sig mellan olika grupper, och framför allt, hur ser bilden ut för utrikes födda? Idag vet vi inte särskilt mycket om detta, m…
Artikel på svenska
Publiceringsdatum 2021-06-08
Does Freedom of Expression Cause Less Terrorism?
It is often assumed that there is a trade-off between civil rights and national safety although the association is theoretically ambiguous. This article therefore explores this association by estimati…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-01-19
Locka inte hit företag med statliga specialstöd
Statliga subventioner till utländska företag är sällan samhällsekonomiskt försvarbara. För att locka investeringar till Sverige är ett allmänt gott näringslivsklimat viktigare.
Debatt
Publiceringsdatum 2023-04-13
Institutions as Predictors of Government Discrimination
Inte bara företag utan också stater diskriminerar. Vi relaterar mått på statlig diskriminering av olika grupper till mått på institutioner och kultur. Vi finner att stater ägnar beter sig mindre diskr…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-07-02
Matilda Orth
Docent
matilda.orth@ifn.se
IFN-forskare
Yves Zenou
Professor
yves.zenou@ifn.se
Affilierad forskare
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
”Politikere bør læse ny bog for at forstå, hvor vigtigt øget økonomisk frihed er”
Christian Bjørnskov, Århus universitet och affilierad forskare vid IFN, skriver om Niclas Berggrens bok ”Handbook of Research on Economic Freedom” en kolumn i Børsen.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-04-18
Immigrant Self-employment in Turbulent Times: A Decade with Refugee Crisis and the COVID-19 Pandemic
Vi studerar företagande bland utrikes födda från Asien och Afrika under den turbulenta perioden 2011 till 2021. De har lägre sannolikhet att bli företagare, högre sannolikhet att lämna företagande och…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-06-27