Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 300 träffar.
Digitalisering
Institutionell ekonomi
Integration
Internationella investeringar
Kultur
Marknadsregleringar
Pandemi
Politiskt beteende
Teknisk förändring och utveckling
Utvecklingsekonomi
The Fatal Conceit: Swedish Education after Nazism
Efterkrigstidens elevcentrerade skola var till stor del ett svar på vad man i Sverige trodde var ett lydnadsorienterat tyskt utbildningssystem. Vi visar att den nazistiska skolan i själva verket prägl…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-04-29
IFN-forskare
IFN-forskare
The Belt and Road Initiative: Economic Causes and Effects
Kina lanserade 2013 det s.k. Sidenvägsinitiativet (Belt and Road Initiative, BRI). Vi finner att syftet med BRI främst är att komma till rätta med inhemska kinesiska obalanser. BRI har vidare lett til…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-09-20
The Belt and Road Initiative: Economic Causes and Effects
Kina lanserade 2013 det s.k. Sidenvägsinitiativet (Belt and Road Initiative, BRI). Vi finner att syftet med BRI främst är att komma till rätta med inhemska kinesiska obalanser. BRI har vidare lett til…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-04-13
Olle Hammar
Fil.dr
olle.hammar@ifn.se
Affilierad forskare
Matilda Orth
Docent
matilda.orth@ifn.se
IFN-forskare
Pehr-Johan Norbäck
Docent, Senior Research Fellow
pehr-johan.norback@ifn.se
IFN-forskare
Lars Persson
Professor, vice vd
lars.persson@ifn.se
IFN-forskare
Andreas Bergh: Det är Facebook och Twitter som vinner på ett reglerat internet – inte vi andra
Andreas Bergh, IFN, skriver i en krönika i Dagens Nyheter om nackdelarna med ett reglerat internet:
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-08
Aid and Institutions: Local Effects of World Bank Aid on Perceived Institutional Quality in Africa
Medan vikten av att utveckla välfungerande statliga institutioner i utvecklingsländer är okontroversiell, är frågan om huruvida givare hjälper eller stjälper denna process mer omtvistad. Resultaten i…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-06-03
Aid and Institutions: Local Effects of World Bank Aid on Perceived Institutional Quality in Africa
Medan vikten av att utveckla välfungerande statliga institutioner i utvecklingsländer är okontroversiell, är frågan om huruvida givare hjälper eller stjälper denna process mer omtvistad. Resultaten i…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-07-04
Niclas Berggren
Docent, programchef
niclas.berggren@ifn.se
IFN-forskare
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
Effekterna av bredbandsutbyggnad
Matilda Orth, forskare vid IFN, presenterar resultaten från hennes forskning kring effekterna av bredbandsutbyggnad hos Post- och Telestyrelsen (PTS).
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2023-05-31
Christian Bjørnskov
Professor
chbj@econ.au.dk
Affilierad forskare
Importing Automation and Wage Inequality through Foreign Acquisitions
Utländska förvärv av svenska företag påverkar lönerna oproportionellt negativt för anställda som utför arbetsuppgifter som är exponerade för robotar och mjukvara. Handelspolitik som lockar till sig u…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-04-05
Affilierad forskare
24 maj 2021 – Varför flyr väljarna?
Det är de etablerade partiernas likriktning som kan förklara varför vissa väljargrupper flyr och istället söker sin tillflykt till partier som står utanför etablissemanget. Det hävdar statsvetaren Joh…
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22