Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 308 träffar.
Auktioner
Hållbarhet
Institutionell ekonomi
Integration
Klimat
Servicenäring
Skola
Sociala normer
Telekom
Urban och regional ekonomi
Yves Zenou
Professor
yves.zenou@ifn.se
Affilierad forskare
How Is Mobile Broadband Intensity Affecting CO2 Emissions? – A Macro Analysis
Artikeln undersöker sambandet mellan mobil bredbandsintensitet och koldioxidutsläpp globalt. Studien baseras på data från 181 länder för perioden 2002–2020. Resultaten visar på en initial ökning av ko…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-02-13
Olle Hammar
Fil.dr
olle.hammar@ifn.se
Affilierad forskare
IFN-forskare
Niclas Berggren
Docent, programchef
niclas.berggren@ifn.se
IFN-forskare
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
Kajsa Ganhammar
Doktorand
kajsa.ganhammar@nek.lu.se
Doktorand
Low-Skilled Jobs, Language Proficiency and Refugee Integration: An Experimental Study
I ett fältexperiment skickade vi ansökningar från fiktiva flyktinginvandrare till utannonserade jobb med låga kvalifikationskrav. Varken tidigare erfarenhet från enkla jobb eller slutförd utbildning i…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-08-11
Low-Skilled Jobs, Language Proficiency and Job Opportunities for Refugees: An Experimental Study
I ett fältexperiment skickade vi ansökningar från fiktiva flyktinginvandrare till utannonserade jobb med låga kvalifikationskrav. Varken tidigare erfarenhet från enkla jobb eller slutförd utbildning i…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-04-16
Skolan förmår inte lösa integrationen
Det är inte självklart att Sverige idag kan erbjuda alla barn en skolgång där de kommer i kontakt med det svenska språket i den utsträckning som krävs, skriver nationalekonomen Anders Kärnä.
Populärvetenskap
Publiceringsdatum 2023-03-07
Konjunkturrådsrapport 2025: Säkra framtidens el för en hållbar energiomställning
För att Sverige ska nå klimatneutralitet till 2045 och möta ett ökat elbehov krävs investeringar i såväl elnät som fossilfri elproduktion, samtidigt som den svenska elmarknaden blir alltmer integrerad…
Rapport
Publiceringsdatum 2025-01-23
Konkurrensverket arrangerar seminarium om konkurrens på apoteks- och läkemedelsmarknaden
Den 1 december arrangerar Konkurrensverket ett seminarium om konkurrensen på apoteks- och läkemedelsmarknaden. Från IFN medverkar Matilda Orth och Florin Maican som har skrivit rapporten "Apoteksmarkn…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2022-12-01
Varning: Forskare väljer bort Sverige
Med engelska som forskningsspråk ratas frågor som är unikt svenska. Det riskerar att sänka kunskapsnivån om svensk ekonomi, med negativa följder för demokratin, skriver nationalekonomerna Magnus Henre…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-13
Pia Nilsson
Docent
pia.nilsson@ifn.se
IFN-forskare
Good Faith and Bad Health: Self-Assessed Religiosity and Self-Assessed Health of Women and Men in Europe
Hur påverkar det ens hälsa att vara religiös? I denna studie av europeiska kvinnor och män finner vi att religiösa människor med större sannolikhet rapporterar dålig hälsa. Detta gäller särskilt kvinn…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-01-18
Mats Hammarstedt
Professor
mats.hammarstedt@ifn.se
Affilierad forskare
Rubrik
ingress
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26