Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 391 träffar.
Arbetsrätt
Digitalisering
Finansiell utveckling
Institutionell ekonomi
Integration
Internationella investeringar
Kultur
Segregering
Skatter
Teknisk förändring och utveckling
IFN-forskare
IFN-forskare
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
Ny forskning: Segregation kan vara gynnsamt
Om utrikesfödda bor med andra utrikes födda som har goda utbildnings- och arbetsmarknadsutfall kan det underlätta nätverkandet, informationsspridning av kunskap, och även i förlängningen insteg i arbe…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-06-05
IFN-forskare
IFN-forskare
"Låglönesatsningar hotar jobben"
I det känsliga läge som råder i svensk ekonomi är låglönesatsningar problematiska. Det konstaterar Lars Calmfors, professor på IFN, i en intervju med Tidningen Näringslivet.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-02-15
Affilierad forskare
IFN-forskare
Effekterna av bredbandsutbyggnad
Matilda Orth, forskare vid IFN, presenterar resultaten från hennes forskning kring effekterna av bredbandsutbyggnad hos Post- och Telestyrelsen (PTS).
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2023-05-31
Ledare: Reinfeldt gjorde ett ödesdigert misstag – och Kristersson upprepar det
"När Fredrik Reinfeldt uppmanade svenskar att ”öppna sina hjärtan” övergav han de liberala argumenten för invandring. Och i somras fullföljde Ulf Kristersson projektet.", skriver Andreas Bergh, IFN, i…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-11
ESO-seminarium: Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?
Den 5 juni medverkar Mats Hammarstedt, Linnéuniversitetet och affilierad till IFN, som kommentator på ESO:s seminarium "Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?".
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-06-05
Goda grannar – en ESO-rapport om grannskapets betydelse för integrationen
I samhällsdebatten har frågor som rör integration och konsekvenser av segregation blivit alltmer framträdande. Ökad boendesegregation och negativ utveckling i områden med socioekonomiska utmaningar me…
Rapport
Publiceringsdatum 2024-06-05
Importing Automation and Wage Inequality through Foreign Acquisitions
Utländska förvärv av svenska företag påverkar lönerna oproportionellt negativt för anställda som utför arbetsuppgifter som är exponerade för robotar och mjukvara. Handelspolitik som lockar till sig u…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-04-05
Affilierad forskare
What is the true cost of regulation - time for re-regulation?"
Den 20 mars medverkade Lars Oxelheim i ett seminarium arrangerat av Nordic Finance and the Good Society. Seminariet ägde rum på Copenhagen Business School, Danmark.
Nyhet
Publiceringsdatum 2024-03-22
”Sverige behöver en blockkedjestrategi”
Joacim Tåg, IFN, skriver om behovet av en svensk blockkedjestrategi i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2022-01-17
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The Fatal Conceit: Swedish Education after Nazism
Efterkrigstidens elevcentrerade skola var till stor del ett svar på vad man i Sverige trodde var ett lydnadsorienterat tyskt utbildningssystem. Vi visar att den nazistiska skolan i själva verket prägl…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-04-29
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26