Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 310 träffar.
Biologisk mångfald
Diskriminering
Internationell handel
Kultur
Organisation och verksamhetsledning
Subventioner i näringslivet
Telekom
Urban och regional ekonomi
Utbildning
IFN-forskare
Do Firms in Rural Regions Lack Access to Credit? Local Variation in Small Business Loans and Firm Growth
Företag som får krediter av den offentligt ägda banken Almi växer i större utsträckning ifall är i en urban region snarare än på landsbygd. Detta tyder på att det finns positiva effekter för företag a…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-11-15
Kalle Anka ska forma framtidens ekonomer
Andreas Bergh, verksam på IFN och vid Ekonomihögskolan i Lund, intervjuas i Dagens Industri om sitt arbete med att skapa faktatexter till serier som på ett enkelt sätt ska förklara ekonomiska teorier…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-10-05
Institutions as Predictors of Government Discrimination
Inte bara företag utan också stater diskriminerar. Vi relaterar mått på statlig diskriminering av olika grupper till mått på institutioner och kultur. Vi finner att stater ägnar beter sig mindre diskr…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-07-02
Affilierad forskare
IFN-forskare
Så ska Sverige återigen bli en forskningsnation i världsklass
Roger Svensson, docent och forskare vid IFN, presenterade på ett SNS-seminarium rapporten "Konkurrens och styrning i den statliga forskningsfinansieringen". Sverige är ett av de länder i världen som s…
Nyhet
Publiceringsdatum 2025-02-14
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Affilierad forskare
Grading Bias and the Leaky Pipeline in Economics: Evidence from Stockholm University
Vi finner att anonyma tentor ökar kvinnors betyg relativt mäns med 0.1 standardavvikelser på grundkursen i nationalekonomi vid Stockholms universitet, vilket inte kan förklaras av att kvinnor har fått…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-08-30
Affilierad forskare
Bidragsfusk, bonuslyft och ökade klyftor
Daniel Waldenström, IFN, intervjuas i Ekonomiekot Extra.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-07-03
Toppstyrd finansiering hotar den fria forskningen
En växande del av den statliga forskningsfinansiering som går via forskningsråd och myndigheter fördelas genom utlysningar som är riktade i stället för öppna. Det undergräver inte bara den akademiska…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-05-30
Toppstyrd finansiering hotar den fria forskningen
En växande del av den statliga forskningsfinansiering som går via forskningsråd och myndigheter fördelas genom utlysningar som är riktade i stället för öppna. Det undergräver inte bara den akademiska…
Debatt
Publiceringsdatum 2023-05-30
IFN-forskare
Affilierad forskare
Ledare: Lita inte på den som säger att tillit räcker som styrmetod
Gabriel Heller-Sahlgren, IFN, och London School of Economics, omnämns i en ledare i Dagens Nyheter.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-06-14
Affilierad forskare
Värdera även ekonomisk bildning
De som talar väl om bildning nämner ofta filosofi, litteratur och film, men sällan privat- eller samhällsekonomi. Detta skriver Svenska Dagbladet, och hänvisar till en text i Axess skriven av Per Sked…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-10-14