Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 307 träffar.
The Virtues of Native Discourse: Striking a Balance Between English and the Native Language
I allt fler sammanhang används engelska språket i stället för det nationella inom nationalekonomin. År 2000–21 skrevs t.ex. 1 100 doktorsavhandlingar i ämnet i Sverige varav endast en var på svenska.…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-10-01
The Virtues of Native Discourse: Striking a Balance Between English and the Native Language
I allt fler sammanhang används engelska språket i stället för det nationella inom nationalekonomin. År 2000–21 skrevs t.ex. 1 100 doktorsavhandlingar i ämnet i Sverige varav endast en var på svenska.…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-10-03
Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting
Den 27–28 november presenterar Hans Grönqvist uppsatsen "Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting" på UGU Konferens 2024. Det är UGU:s första konferens. Hans delar även i en…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-11-27
Education and Health: Long-Run Effects of Peers, Tracking and Years
Vi undersöker effekterna av utbildning på hälsa med hjälp av två parallella skolreformer i Sverige. Båda reformerna utökade undervisningstiden, medan en av dem dessutom förändrade sammansättningen av…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-10-12
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
Reassessing the mental health crisis among PhD students
Joacim Tåg, IFN, Matti Keloharju and Samuli Knüpfer, Aalto University School of Business in Finland and affiliated to IFN, writes a column in VoxEU on reassessing the mental health crisis among PhD st…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-11-12
Political Institutions and Academic Freedom: Evidence from Across the World
Begreppet ”akademisk frihet” avser hur fria forskare och universitetslärare är att utforska olika frågeställningar och sprida information om sina resultat. Vi finner att förändringar i politikens rege…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-01-17
ESO-seminarium: Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?
Den 5 juni medverkar Mats Hammarstedt, Linnéuniversitetet och affilierad till IFN, som kommentator på ESO:s seminarium "Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?".
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-06-05
Grading Bias and the Leaky Pipeline in Economics: Evidence from Stockholm University
Vi finner att anonyma tentor ökar kvinnors betyg relativt mäns med 0.1 standardavvikelser på grundkursen i nationalekonomi vid Stockholms universitet, vilket inte kan förklaras av att kvinnor har fått…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-08-30
Goda grannar – en ESO-rapport om grannskapets betydelse för integrationen
I samhällsdebatten har frågor som rör integration och konsekvenser av segregation blivit alltmer framträdande. Ökad boendesegregation och negativ utveckling i områden med socioekonomiska utmaningar me…
Rapport
Publiceringsdatum 2024-06-05
Ballooning Bureaucracy? Stylized Facts of Growing Administration in Swedish Higher Education
Alla organisationer behöver fördela personal mellan administration och produktion, men att hitta rätt balans är komplicerat. Genom att studera de 20 vanligaste yrkena inom svenska högskolor och univer…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-08-19
Ballooning Bureaucracy? Stylized Facts of Growing Administration in Swedish Higher Education
Alla organisationer behöver fördela personal mellan administration och produktion, men att hitta rätt balans är komplicerat. Genom att studera de 20 vanligaste yrkena inom svenska högskolor och univer…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-05-27
Economic Freedom and Academic Freedom across Nations
Runtom i världen diskuteras hoten mot akademisk frihet. Såväl stater som kommersiella intressen framhålls ofta som sådana hot. I en studie av 154 länder finner vi att den akademiska friheten står star…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-04-15
Ny SNS-rapport: Resultat och betygsättning i gymnasiefriskolor
Karin Edmark och Lovisa Persson, båda affilierade forskare till IFN, skriver i en ny SNS-rapport om resultat och betygsättning i gymnasieskolor.
Nyhet
Publiceringsdatum 2022-09-26
Rapport skriven av forskare på IFN bakom debattartikel av utbildningsministern
Utbildningsminister Mats Persson (L) skriver i Svenska Dagbladet att "Administrationen behöver minska för att ge plats åt universitetens kärnuppdrag" och hänvisar till en rapport författad av Anders…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-04-02
Magnus Henrekson leder ny utredning som ska stoppa betygsinflation
Efter rapporter om utbredda problem med glädjebetyg tillsätter regeringen nu en utredning som ska se över hur betygssystemet kan förändras. Till utredare har regeringen utsett Magnus Henrekson, forska…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-22
Fullsatt debatt om kundskolan
Björn Tyrefors, forskare vid IFN, som har debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i många år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan.
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-28
Slutreplik: ”Skolformen kan inte förklara problemen”
"Att se driftsformen som den dominerande problemkällan är ett stickspår. Viktigast för en bra skola är ordentligt intresse för praktik och resultat", skriver Magnus Henrekson, IFN, och Mats Alvesson,…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-10