Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 553 träffar.
Elmarknad
Inkomstförsäkringar
Institutionell ekonomi
Konsumtion
Patent
Skattefinansierade tjänster
Spelteori
Teknisk förändring och utveckling
Turism
Utbildning
Affilierad forskare
Det svenska experimentet
Mårten Blix, IFN, intervjuas i och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, omnämns i The Economists magasin Världen om.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-07-02
The Inc-Dec Game and How to Mitigate It
Skillnader i regelverken på elbörsen och Svenska kraftnäts marknader skapar möjligheter till arbitrage, där aktörer utnyttjar prisskillnader för att öka sina vinster. Detta leder till högre kostnader…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-12-03
21 april 2021 – Den likvärdiga skolan – framtidens skola
Hur ska skolan ge alla elever likvärdiga möjligheter för att skapa sig en framtid oavsett socioekonomisk bakgrund? Hör Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Magnus Henrekson, professor i…
IFN-forskare
Economic Freedom and Academic Freedom across Nations
Runtom i världen diskuteras hoten mot akademisk frihet. Såväl stater som kommersiella intressen framhålls ofta som sådana hot. I en studie av 154 länder finner vi att den akademiska friheten står star…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-04-15
Academic Freedom, Institutions and Productivity
Akademisk frihet brukar försvaras på principiell grund. Kan den även försvaras av ekonomiska skäl? Vi finner att graden av akademisk frihet i sig är svagt relaterad till produktivitetstillväxt, men at…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-09-21
Academic Freedom, Institutions, and Productivity
Akademisk frihet brukar försvaras på principiell grund. Kan den även försvaras av ekonomiska skäl? Vi finner att graden av akademisk frihet i sig är svagt relaterad till produktivitetstillväxt, men at…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-04-06
Friskolor ger mer generösa betyg
Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, intervjuas av Skolvärlden om nya boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experiment som han skrivit tillsammans med Mårten Blix, IFN:
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-09
Mårten Blix, IFN, och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, omnämns i en ledare i Dagens Nyheter.
Susanne Nyström referar till boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experi…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-04-20
Affilierad forskare
Doktorand
14 december 2020 – Kunskapssynen, marknadiseringen och betygen
Skolan borde ge alla barn samma chans att lyckas, oavsett varifrån de kommer. Den kunskapssyn som präglar den svenska skolan i dag slår hårdast mot de elever som kommer från socioekonomiskt svaga förh…
IFN-forskare
Doktorand
Gymnasieelever från friskolor sämre vid extern bedömning
Henrik Jordahl och Mårten Blix,IFN, omnämns i Arbetsvärlden som också intervjuar Henrik Jordahl om forskarnas nya bok Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experiment.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-04
Susanne Nyström: Skolor måste stoppas från att sätta glädjebetyg
Mårten Blix, IFN, och Henrik Jordahl, IFN och Örebro Universitet, omnämns i en ledare i Dagens Nyheter.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-15
SVT utmålar kapitalister som gröna klimathjältar
De så kallade gröna industrierna i Norrland slipper kritiska frågor i SVT. Det ger utrymme för smarta riskkapitalister att både höja sitt anseende och åtnjuta offentliga stöd, skriver Magnus Henrekson…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-05-26
Optimal Redistribution and Education Signaling
I uppsatsen utvecklas en teori om optimal inkomst- och utbildningsbeskattning under asymmetrisk information mellan företag och arbetstagare. Med hjälp av en teoretisk modell visar författarna hur ett…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2025-02-12
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22