Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 307 träffar.
Diskriminering
Fintech
Offentlig ekonomi
Patent
Skattefinansierade tjänster
Turism
Urban och regional ekonomi
Utbildning
Utvecklingsekonomi
Räntan - höja eller låta den ligga kvar på nuvarande nivå?
Lars Calmfors, forskare vid IFN, intervjuas i SVT:s Rapport om hur Riksbanken borde förhålla sig till räntan.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-11-22
Spencer Bastani
Professor
spencer.bastani@ifau.uu.se
Affilierad forskare
Gymnasieelever från friskolor sämre vid extern bedömning
Henrik Jordahl och Mårten Blix,IFN, omnämns i Arbetsvärlden som också intervjuar Henrik Jordahl om forskarnas nya bok Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experiment.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-04
Susanne Nyström: Skolor måste stoppas från att sätta glädjebetyg
Mårten Blix, IFN, och Henrik Jordahl, IFN och Örebro Universitet, omnämns i en ledare i Dagens Nyheter.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-15
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare
Ny bok granskar privatiseringen av välfärdstjänster
Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, intervjuades i P1-morgon om nya boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experiment.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-02-16
Gustav Juntti: En bra välfärd behöver de privata företagen
Mårten Blix och Henrik Jordahl, IFN, omnämns i en ledare i Hallands Nyheter och Bohuslänningen:
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-01
Adrian Mehic
Fil.dr
adrian.mehic@ifn.se
IFN-forskare
Lars Calmfors: Det vore bra för Sverige att byta ut kronorna till euro
När Lars Calmfors, professor på IFN och Stockholms universitet, 1999 avrådde från att ansluta till en gemensam europeisk valuta var det för att svensk ekonomi inte var redo. Det tycker han att den är…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-20
Henrik Jordahl
Professor
henrik.jordahl@ifn.se
Affilierad forskare
21 april 2021 – Den likvärdiga skolan – framtidens skola
Hur ska skolan ge alla elever likvärdiga möjligheter för att skapa sig en framtid oavsett socioekonomisk bakgrund? Hör Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Magnus Henrekson, professor i…
Professorer i ekonomi gör inte skäl för sin lön
En tiondel av Sveriges ekonomiprofessorer står för hälften av det vetenskapliga genomslaget. Men bara ett fåtal berättar om sina resultat utanför den snäva, akademiska kretsen. Detta skriver bland ann…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-08-27
Yves Zenou
Professor
yves.zenou@ifn.se
Affilierad forskare
Diskrimineras barn med typ 1-diabetes inom skolan och idrotten? Resultat från två fältexperiment
En omfattande litteratur visar på skillnader i levnadsvillkor mellan barn med diagnosen typ 1-diabetes och andra barn. I denna artikel sammanfattar vi resultaten från två svenska fältexperiment utförd…
Artikel på svenska
Publiceringsdatum 2024-09-26
Långsiktiga effekter av inkludering av lågpresterande barn i normalklass
Vilka långsiktiga effekter får det för elever av att inkludera barn med lägre uppmätt IQ i den normala undervisningen? Detta projekt avser undersöka denna fråga med hjälp av unika data för kohorter fö…
Forskningsprojekt
Pia Nilsson
Docent
pia.nilsson@ifn.se
IFN-forskare
Friskolor ger mer generösa betyg
Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, intervjuas av Skolvärlden om nya boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experiment som han skrivit tillsammans med Mårten Blix, IFN:
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-09
Mårten Blix, IFN, och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, omnämns i en ledare i Dagens Nyheter.
Susanne Nyström referar till boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experi…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-04-20
Affilierad forskare
14 december 2020 – Kunskapssynen, marknadiseringen och betygen
Skolan borde ge alla barn samma chans att lyckas, oavsett varifrån de kommer. Den kunskapssyn som präglar den svenska skolan i dag slår hårdast mot de elever som kommer från socioekonomiskt svaga förh…