Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 477 träffar.
Digitalisering
Finansiell utveckling
Hälsoekonomi
Kultur
Minimilöner
Riskhantering
Skattefinansierade tjänster
Skatter
Utbildning
Utvecklingsekonomi
Affilierad forskare
Affilierad forskare
IFN:s nya forskningsprogram ”Skatter och samhälle” har lanserats
Den 16:e februari anordnades en kickoff i anslutning till lanseringen av IFN:s nya skatteforskningsprogram ”Skatter och samhälle”. Syftet var att för speciellt inbjudna intressenter presentera det nya…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-02-17
De gynnas om skatten på ISK-sparande sänks
Regeringens förslag om sänkt skatt på investeringssparkonton ska uppmuntra nya personer att spara, men halva skattesänkningen går till personer som redan har ett stort sparande och höga inkomster, vis…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-09-05
Professorer i ekonomi gör inte skäl för sin lön
En tiondel av Sveriges ekonomiprofessorer står för hälften av det vetenskapliga genomslaget. Men bara ett fåtal berättar om sina resultat utanför den snäva, akademiska kretsen. Detta skriver bland ann…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-08-27
Aid and Child Health: Local Effects of Aid on Stunting in Malawi
Ett av de globala målen i FN:s Agenda 2030 är att avskaffa hunger. Denna studie undersöker biståndets kapacitet att skydda barn från hämmad tillväxt till följd av undernäring. Resultaten ger anledning…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-16
Kalle Anka ska forma framtidens ekonomer
Andreas Bergh, verksam på IFN och vid Ekonomihögskolan i Lund, intervjuas i Dagens Industri om sitt arbete med att skapa faktatexter till serier som på ett enkelt sätt ska förklara ekonomiska teorier…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-10-05
21 april 2021 – Den likvärdiga skolan – framtidens skola
Hur ska skolan ge alla elever likvärdiga möjligheter för att skapa sig en framtid oavsett socioekonomisk bakgrund? Hör Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Magnus Henrekson, professor i…
Reassessing the mental health crisis among PhD students
Joacim Tåg, IFN, Matti Keloharju and Samuli Knüpfer, Aalto University School of Business in Finland and affiliated to IFN, writes a column in VoxEU on reassessing the mental health crisis among PhD st…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-11-12
IFN-forskare
Nästa steg i det svenska välfärdsexperimentet
Det krävs hårdare kontroller av både privata och offentliga välfärdstjänster. Det var en av slutsatserna när Mårten Blix, IFN, och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, presenterade sin bok Priv…
Nyhet
Publiceringsdatum 2021-05-05
”Sverige behöver en blockkedjestrategi”
Joacim Tåg, IFN, skriver om behovet av en svensk blockkedjestrategi i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2022-01-17
Sverige behöver en blockkedjestrategi
Blockkedjetekniken är betydligt mer än bara spekulation i kryptovalutor. Sverige behöver en heltäckande strategi för att hänga med i tävlingen om framtidens internet, skriver Joacim Tåg.
Debatt
Publiceringsdatum 2022-01-16
Affilierad forskare
Affilierad forskare
IFN-forskare
Friskolor ger mer generösa betyg
Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, intervjuas av Skolvärlden om nya boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experiment som han skrivit tillsammans med Mårten Blix, IFN:
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-09
Mårten Blix, IFN, och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, omnämns i en ledare i Dagens Nyheter.
Susanne Nyström referar till boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experi…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-04-20
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26