Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 633 träffar.
Arbetsmarknad
Digitalisering
Ekonomisk historia
Elmarknad
Industriell organisation
Investment banking
Klimat
Konkurrenspolitik
Konsumtion
Metodfrågor
Forskningsanslag från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse
Fredrik Sjöholm har från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse erhållit finansiering för projektet Företagens produktivitet i det svenska näringslivet med 15 miljoner kr.
Med en hög produktivitets…
Nyhet
Publiceringsdatum 2024-12-03
Ekonomiska krisers dynamik – en ESO-rapport om företagsomställning och strukturomvandling
I en globaliserad värld är många länders ekonomier sammanflätade med varandra. En oväntad negativ utveckling i ett land sprids därför lätt vidare till andra länder och ekonomiska chocker är svåra att…
Rapport
Publiceringsdatum 2021-11-29
IFN-forskare
Jens Josephson
Professor
jens.josephson@sbs.su.se
Affilierad forskare
Matilda Orth
Docent
matilda.orth@ifn.se
IFN-forskare
Nonparametric Analysis of the Mixed-Demand Model
Att beräkna och uppskatta efterfrågan på olika varor är viktigt i både nationalekonomisk forskning och som underlag för beslutsfattare. Denna uppsats föreslår nya och generella modeller och metoder fö…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-05-11
Erik Lundin
Fil.dr
erik.lundin@ifn.se
IFN-forskare
Spencer Bastani
Professor
spencer.bastani@ifau.uu.se
Affilierad forskare
Obfuscation and Rational Inattention in Digitalized Markets
This paper studies the behavior of competing firms in a duopoly with rational inattentive consumers. Firms play a sequential game in which they decide to obfuscate their individual prices before compe…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-01-20
Affilierad forskare
The matching between workers and jobs explains productivity differentials across firms
Joacim Tåg, IFN, och Luca Coraggio, University of Naples Federico II, Marco Pagano, University of Naples Federico II, CEPR, och affilierad till IFN, samt Annalisa Scognamiglio, University of Naples Fe…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2022-05-09
Bankerna behövs även på landsbygd
Matilda Molander skriver i en ledare i Dagens Industri att "digitaliseringen har de senaste åren gjort de allra flesta bankärenden betydligt enklare, men när man väl behöver träffa sin bankkontakt är…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-08-21
Does Firm Exit Increase Prices?
Ekonomer har länge hävdat att ökad konkurrens minskar företagens prispåslag. Denna studie fokuserar på effekten av marknadskoncentration på producentpriser och visar att priserna hos de företag som är…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-11-08
How Is Mobile Broadband Intensity Affecting CO2 Emissions? – A Macro Analysis
Artikeln undersöker sambandet mellan mobil bredbandsintensitet och koldioxidutsläpp globalt. Studien baseras på data från 181 länder för perioden 2002–2020. Resultaten visar på en initial ökning av ko…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-02-13
Apoteksmarknaden ur ett konkurrensperspektiv
Vilka konkurrensfaktorer som är centrala på den svenska apoteksmarknaden analyseras inom ramen för denna rapport. Författarna har dessutom tagit fram nya mått för hur apotekens kvalitet och service ka…
Rapport
Publiceringsdatum 2022-05-04
Staten och kapitalet
Andreas Bergh, IFN och Lunds universitet, omnämns i en krönika i Dagens Arena
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-22
Hur många robotar krävs för att byta en glödlampa?
Fredrik Heyman, Pehr-Johan Norbäck och Lars Persson, IFN, omnämns i en ledare om AI och framtidens arbetsmarknad i Södermanlands Nyheter.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2022-02-08
Why Big Data Can Make Creative Destruction More Creative – But Less Destructive
Användning av maskininlärning på stora mängder data, s.k. Big Data, förbättrar företagens effektivitet. Men detta stärker också etablerade företags marknadsmakt, vilket kan hämma entreprenörskapet i e…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-02-22
Why Generative AI Can Make Creative Destruction More Creative But Less Destructive
Användning av maskininlärning på stora mängder data, s.k. Big Data, förbättrar företagens effektivitet. Men detta stärker också etablerade företags marknadsmakt, vilket kan hämma entreprenörskapet i e…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-06-11
Automation, Work and Productivity: The Role of Firm Heterogeneity
Studien undersöker hur automatisering baserad på AI påverkar företag. Såväl ledar- som följarföretag har ökat sin produktivitet, men endast följarföretagen har ökat antalet anställda i yrken som är nä…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-02-11