Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 769 träffar.
Arbetsmarknad
Elmarknad
Institutionell ekonomi
Internationella investeringar
Investment banking
Segregering
Skola
Teknisk förändring och utveckling
Urban och regional ekonomi
Utbildning
Marcos Demetry
Doktorand
marcos.demetry@ifn.se
Doktorand
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting
Den 27–28 november presenterar Hans Grönqvist uppsatsen "Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting" på UGU Konferens 2024. Det är UGU:s första konferens. Hans delar även i en…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-11-27
ESO-seminarium: Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?
Den 5 juni medverkar Mats Hammarstedt, Linnéuniversitetet och affilierad till IFN, som kommentator på ESO:s seminarium "Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?".
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-06-05
Goda grannar – en ESO-rapport om grannskapets betydelse för integrationen
I samhällsdebatten har frågor som rör integration och konsekvenser av segregation blivit alltmer framträdande. Ökad boendesegregation och negativ utveckling i områden med socioekonomiska utmaningar me…
Rapport
Publiceringsdatum 2024-06-05
Mats Hammarstedt
Professor
mats.hammarstedt@ifn.se
Affilierad forskare
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
Spencer Bastani
Professor
spencer.bastani@ifau.uu.se
Affilierad forskare
Henrik Hällerfors
Doktorand
henrik.hallerfors@ifn.se
Doktorand
IFN-forskare
IFN-forskare
Immigrants from More Tolerant Cultures Integrate Deeper into Destination Countries
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-12-18
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare
Adrian Mehic
Fil.dr
adrian.mehic@ifn.se
IFN-forskare
Affilierad forskare
Magnus Henrekson
Professor
magnus.henrekson@ifn.se
IFN-forskare
Grading Bias and the Leaky Pipeline in Economics: Evidence from Stockholm University
Vi finner att anonyma tentor ökar kvinnors betyg relativt mäns med 0.1 standardavvikelser på grundkursen i nationalekonomi vid Stockholms universitet, vilket inte kan förklaras av att kvinnor har fått…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-08-30
Importing Automation and Wage Inequality through Foreign Acquisitions
Utländska förvärv av svenska företag påverkar lönerna oproportionellt negativt för anställda som utför arbetsuppgifter som är exponerade för robotar och mjukvara. Handelspolitik som lockar till sig u…
Working Paper
Publiceringsdatum 2023-04-05
Economic Freedom and Academic Freedom across Nations
Runtom i världen diskuteras hoten mot akademisk frihet. Såväl stater som kommersiella intressen framhålls ofta som sådana hot. I en studie av 154 länder finner vi att den akademiska friheten står star…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-04-15