Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 432 träffar.
Diskriminering
Finansiell utveckling
Hållbarhet
Institutionell ekonomi
Integration
Metodfrågor
Skatter
Skola
Urban och regional ekonomi
Yves Zenou
Professor
yves.zenou@ifn.se
Affilierad forskare
Mats Hammarstedt
Professor
mats.hammarstedt@ifn.se
Affilierad forskare
Niclas Berggren
Docent, programchef
niclas.berggren@ifn.se
IFN-forskare
Spencer Bastani
Professor
spencer.bastani@ifau.uu.se
Affilierad forskare
The Virtues of Native Discourse: Striking a Balance Between English and the Native Language
I allt fler sammanhang används engelska språket i stället för det nationella inom nationalekonomin. År 2000–21 skrevs t.ex. 1 100 doktorsavhandlingar i ämnet i Sverige varav endast en var på svenska.…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-10-01
The Virtues of Native Discourse: Striking a Balance Between English and the Native Language
I allt fler sammanhang används engelska språket i stället för det nationella inom nationalekonomin. År 2000–21 skrevs t.ex. 1 100 doktorsavhandlingar i ämnet i Sverige varav endast en var på svenska.…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-10-03
Olle Hammar
Fil.dr
olle.hammar@ifn.se
Affilierad forskare
IFN-forskare
Do Schools Discriminate against Children with Disabilities? A Field Experiment in Sweden
I ett fältexperiment studeras huruvida barn med ADHD och diabetes typ-1 diskrimineras vid kontakter med svenska skolor. Av resultaten framkommer att diskrimineringen är mest påtaglig i privata skolor…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-02-01
Skolan förmår inte lösa integrationen
Det är inte självklart att Sverige idag kan erbjuda alla barn en skolgång där de kommer i kontakt med det svenska språket i den utsträckning som krävs, skriver nationalekonomen Anders Kärnä.
Populärvetenskap
Publiceringsdatum 2023-03-07
What is the true cost of regulation - time for re-regulation?"
Den 20 mars medverkade Lars Oxelheim i ett seminarium arrangerat av Nordic Finance and the Good Society. Seminariet ägde rum på Copenhagen Business School, Danmark.
Nyhet
Publiceringsdatum 2024-03-22
Vad bestämmer äldres digitala vårdkontakter?
I vilken omfattning kontaktar äldre individer vården digitalt? Skiljer det sig mellan olika grupper, och framför allt, hur ser bilden ut för utrikes födda? Idag vet vi inte särskilt mycket om detta, m…
Artikel på svenska
Publiceringsdatum 2021-06-08
Institutions as Predictors of Government Discrimination
Inte bara företag utan också stater diskriminerar. Vi relaterar mått på statlig diskriminering av olika grupper till mått på institutioner och kultur. Vi finner att stater ägnar beter sig mindre diskr…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-07-02
S skatteoffensiv kan stoppa miljardsatsningar i grön teknik
Lars Persson, IFN, intervjuas av Fplus om Magdalena Anderssons nya skatteförslag om bland annat 3:12-reglerna som riskerar att försvåra för företagen.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-09
Skattenytta i skolan
Var sjunde skattekrona eller 357 miljarder kronor läggs på utbildning. Tyvärr är det oklart hur pass effektivt dessa resurser används och vilken nytta vi medborgare får för pengarna.
Ett vanligt argum…
Rapport
Publiceringsdatum 2022-08-19
Daniel Waldenström
Professor, Programchef
daniel.waldenstrom@ifn.se
IFN-forskare
Fondägandets struktur i Sverige: En empirisk undersökning
Hushållens sparande och ägande är en viktig del av samhällsekonomin. Ett sparkapital utgör en grund för investeringar men även en buffert för oväntade inkomstbortfall. Vilken typ av sparande man välje…
Rapport
Publiceringsdatum 2022-05-16
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare