Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 462 träffar.
Artificiell intelligens
Arv och gåvor
Entreprenörskap
Institutionell ekonomi
Makroekonomi
Miljöavtal
Skattefinansierade tjänster
Skola
Urban och regional ekonomi
Utbildning
Spencer Bastani
Professor
spencer.bastani@ifau.uu.se
Affilierad forskare
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Det svenska experimentet
Mårten Blix, IFN, intervjuas i och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, omnämns i The Economists magasin Världen om.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-07-02
21 april 2021 – Den likvärdiga skolan – framtidens skola
Hur ska skolan ge alla elever likvärdiga möjligheter för att skapa sig en framtid oavsett socioekonomisk bakgrund? Hör Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Magnus Henrekson, professor i…
Exponering mot generativ AI i Sverige – en kartläggning
Användningen av generativ artificiell intelligens (AI) har ökat kraftigt och förväntas påverka företag och arbetskraft märkbart. I denna artikel analyserar vi AI-exponeringen på individ-, företags-, o…
Artikel på svenska
Publiceringsdatum 2024-09-25
Martin Andersson
Professor
martin.andersson@bth.se
Affilierad forskare
Economic Freedom and Academic Freedom across Nations
Runtom i världen diskuteras hoten mot akademisk frihet. Såväl stater som kommersiella intressen framhålls ofta som sådana hot. I en studie av 154 länder finner vi att den akademiska friheten står star…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-04-15
Ny SNS-rapport: Resultat och betygsättning i gymnasiefriskolor
Karin Edmark och Lovisa Persson, båda affilierade forskare till IFN, skriver i en ny SNS-rapport om resultat och betygsättning i gymnasieskolor.
Nyhet
Publiceringsdatum 2022-09-26
Rapport skriven av forskare på IFN bakom debattartikel av utbildningsministern
Utbildningsminister Mats Persson (L) skriver i Svenska Dagbladet att "Administrationen behöver minska för att ge plats åt universitetens kärnuppdrag" och hänvisar till en rapport författad av Anders…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-04-02
Magnus Henrekson leder ny utredning som ska stoppa betygsinflation
Efter rapporter om utbredda problem med glädjebetyg tillsätter regeringen nu en utredning som ska se över hur betygssystemet kan förändras. Till utredare har regeringen utsett Magnus Henrekson, forska…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-22
Fullsatt debatt om kundskolan
Björn Tyrefors, forskare vid IFN, som har debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i många år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan.
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-28
Slutreplik: ”Skolformen kan inte förklara problemen”
"Att se driftsformen som den dominerande problemkällan är ett stickspår. Viktigast för en bra skola är ordentligt intresse för praktik och resultat", skriver Magnus Henrekson, IFN, och Mats Alvesson,…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-10
”Gymnasieguide” visar bara koncernens egna skolor
Det är dags för många av landets 15-åringar att göra sina gymnasieval och det finns många guider som kan förenkla elevernas beslut. Men många guider visar endast skolor från en koncern. Magnus Henreks…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-02-01
Skolan förmår inte lösa integrationen
Det är inte självklart att Sverige idag kan erbjuda alla barn en skolgång där de kommer i kontakt med det svenska språket i den utsträckning som krävs, skriver Anders Kärnä, forskare på IFN, i Kvarta…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-03-07
Öppna skolor under pandemin kan kosta kunskap
Hur klarade Sveriges skolelever pandemin? Det finns en risk att prestationerna kommer att falla igen, skriver Gabriel Heller Sahlgren, affilierad forskare vid IFN, i Kvartal.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-04-25
Paulina Neuding: Köp inte pratet om ”elitskolor”
Paulina Neuding skriver i Svenska Dagbladets ledare att "vi inte ska köpa pratet om ”elitskolor”" och hänvisar till studier av Magnus Henrekson, forskare vid IFN.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-05-11
Dagens system är byggt för att skapa orättvisa betyg
Betyg har stora fördelar som urvalsprincip för högre studier. Men svenska betyg är inte likvärdiga, och marknadsmekanismer är bara en liten del av problemet. Det skriver bland annat Gabriel Heller Sah…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-05-24
"Eleverna kommer inte till skolan hungriga"
Den senaste tidens rapportering om att barn äter mer i skolan har lett till en debatt om huruvida barnen får ordentligt att äta hemma eller inte. Hör bland annat Gabriel Heller Sahlgren, affilierad fo…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-06-05
Magnus Henrekson leder ny utredning som ska stoppa betygsinflation
Efter rapporter om utbredda problem med glädjebetyg tillsätter regeringen nu en utredning som ska se över hur betygssystemet kan förändras. Till utredare har regeringen utsett Magnus Henrekson, forska…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-06-22