Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 578 träffar.
Arbetsmarknad
Entreprenörskap
Institutionell ekonomi
Internationella investeringar
Segregering
Skola
Utbildning
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting
Den 27–28 november presenterar Hans Grönqvist uppsatsen "Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting" på UGU Konferens 2024. Det är UGU:s första konferens. Hans delar även i en…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-11-27
ESO-seminarium: Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?
Den 5 juni medverkar Mats Hammarstedt, Linnéuniversitetet och affilierad till IFN, som kommentator på ESO:s seminarium "Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?".
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-06-05
Goda grannar – en ESO-rapport om grannskapets betydelse för integrationen
I samhällsdebatten har frågor som rör integration och konsekvenser av segregation blivit alltmer framträdande. Ökad boendesegregation och negativ utveckling i områden med socioekonomiska utmaningar me…
Rapport
Publiceringsdatum 2024-06-05
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Mats Hammarstedt
Professor
mats.hammarstedt@ifn.se
Affilierad forskare
Does Education Matter for the Earnings of Former Entrepreneurs? Longitudinal Evidence Using Entry and Exit Dynamics
Wage employment is the most commonly observed type of employment after a spell of entrepreneurship. The purpose of this paper is to investigate the effects of having been an entrepreneur on earnings a…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-10-26
Immigrants from More Tolerant Cultures Integrate Deeper into Destination Countries
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-12-18
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare
Kulturella normers betydelse för invandrares arbete och företagens utveckling
I en tid av stor invandring är integrationen central. När personer med utländsk bakgrund deltar i det ekonomiska, politiska och sociala livet, jämsides med personer med svensk bakgrund, fungerar samhä…
Forskningsprojekt
Grading Bias and the Leaky Pipeline in Economics: Evidence from Stockholm University
Vi finner att anonyma tentor ökar kvinnors betyg relativt mäns med 0.1 standardavvikelser på grundkursen i nationalekonomi vid Stockholms universitet, vilket inte kan förklaras av att kvinnor har fått…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-08-30
Marcos Demetry
Doktorand
marcos.demetry@ifn.se
Doktorand
Economic Freedom and Academic Freedom across Nations
Runtom i världen diskuteras hoten mot akademisk frihet. Såväl stater som kommersiella intressen framhålls ofta som sådana hot. I en studie av 154 länder finner vi att den akademiska friheten står star…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-04-15
Magnus Henrekson
Professor
magnus.henrekson@ifn.se
IFN-forskare
Ny SNS-rapport: Resultat och betygsättning i gymnasiefriskolor
Karin Edmark och Lovisa Persson, båda affilierade forskare till IFN, skriver i en ny SNS-rapport om resultat och betygsättning i gymnasieskolor.
Nyhet
Publiceringsdatum 2022-09-26
Rapport skriven av forskare på IFN bakom debattartikel av utbildningsministern
Utbildningsminister Mats Persson (L) skriver i Svenska Dagbladet att "Administrationen behöver minska för att ge plats åt universitetens kärnuppdrag" och hänvisar till en rapport författad av Anders…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-04-02
Magnus Henrekson leder ny utredning som ska stoppa betygsinflation
Efter rapporter om utbredda problem med glädjebetyg tillsätter regeringen nu en utredning som ska se över hur betygssystemet kan förändras. Till utredare har regeringen utsett Magnus Henrekson, forska…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-22
Fullsatt debatt om kundskolan
Björn Tyrefors, forskare vid IFN, som har debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i många år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan.
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-28
Slutreplik: ”Skolformen kan inte förklara problemen”
"Att se driftsformen som den dominerande problemkällan är ett stickspår. Viktigast för en bra skola är ordentligt intresse för praktik och resultat", skriver Magnus Henrekson, IFN, och Mats Alvesson,…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-10