Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 358 träffar.
Diskriminering
Ekonomisk historia
Institutionell ekonomi
Internationella investeringar
Korruption
Pandemi
Skola
Teknisk förändring och utveckling
Urban och regional ekonomi
Thor Berger
Fil.dr
thor.berger@ekh.lu.se
Affilierad forskare
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare
Gissur Ó Erlingsson
Professor
gissur.erlingsson@liu.se
Affilierad forskare
Do Schools Discriminate against Children with Disabilities? A Field Experiment in Sweden
I ett fältexperiment studeras huruvida barn med ADHD och diabetes typ-1 diskrimineras vid kontakter med svenska skolor. Av resultaten framkommer att diskrimineringen är mest påtaglig i privata skolor…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-02-01
What Happens when Municipalities Run Corporations? Empirical Evidence from 290 Swedish Municipalities
Antalet kommunala bolag i Sverige har nästan tredubblats sedan 1970-talet, men antalet varierar kraftigt mellan kommuner. Denna uppsats visar att invånare i kommuner med fler sådana bolag inte är mer…
Working Paper
Publiceringsdatum 2020-09-03
What Happens when Municipalities Run Corporations? Empirical Evidence from 290 Swedish Municipalities
Antalet kommunala bolag i Sverige har nästan tredubblats sedan 1970-talet, men antalet varierar kraftigt mellan kommuner. Denna uppsats visar att invånare i kommuner med fler sådana bolag inte är mer…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-11-02
Affilierad forskare
Yves Zenou
Professor
yves.zenou@ifn.se
Affilierad forskare
Institutions as Predictors of Government Discrimination
Inte bara företag utan också stater diskriminerar. Vi relaterar mått på statlig diskriminering av olika grupper till mått på institutioner och kultur. Vi finner att stater ägnar beter sig mindre diskr…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-07-02
Coups, Regime Transitions, and Institutional Consequences
Statskuppers syfte är oftast att förändra de grundläggande institutionerna i ett land. Men det är till stor del okänt vad denna förändring resulterar i. Vi visar att framgångsrika statskupper är fören…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-06-04
Räntan - höja eller låta den ligga kvar på nuvarande nivå?
Lars Calmfors, forskare vid IFN, intervjuas i SVT:s Rapport om hur Riksbanken borde förhålla sig till räntan.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-11-22
The Global Logistic Chain Under Siege in a Post-Covid Era
Denna studie analyserar vad kopplingen mellan finanskris och teknologiskifte betyder för globaliseringen efter covid19-pandemin. Vår slutsats är att kapplöpningen mellan länder om kvalificerade jobb ‒…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-09-15
Academic Freedom, Institutions and Productivity
Akademisk frihet brukar försvaras på principiell grund. Kan den även försvaras av ekonomiska skäl? Vi finner att graden av akademisk frihet i sig är svagt relaterad till produktivitetstillväxt, men at…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-09-21
Academic Freedom, Institutions, and Productivity
Akademisk frihet brukar försvaras på principiell grund. Kan den även försvaras av ekonomiska skäl? Vi finner att graden av akademisk frihet i sig är svagt relaterad till produktivitetstillväxt, men at…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-04-06
Mats Hammarstedt
Professor
mats.hammarstedt@ifn.se
Affilierad forskare
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Pia Nilsson
Docent
pia.nilsson@ifn.se
IFN-forskare
IFN-forskare
IFN-forskare