Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 474 träffar.
Diskriminering
Ekonomisk historia
Ekonomisk tillväxt
Integration
Korruption
Kultur
Skattefinansierade tjänster
Teknisk förändring och utveckling
Utbildning
Social Trust and Patterns of Growth
Att social tillit och ekonomisk tillväxt är relaterade är väldokumenterat, men hur detta kan förklaras är en öppen teoretisk och empirisk fråga. Denna artikel använder ”tillväxtredovisning” för att kl…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-07-09
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare
Thor Berger
Fil.dr
thor.berger@ekh.lu.se
Affilierad forskare
Det svenska experimentet
Mårten Blix, IFN, intervjuas i och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, omnämns i The Economists magasin Världen om.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-07-02
Kalle Anka ska forma framtidens ekonomer
Andreas Bergh, verksam på IFN och vid Ekonomihögskolan i Lund, intervjuas i Dagens Industri om sitt arbete med att skapa faktatexter till serier som på ett enkelt sätt ska förklara ekonomiska teorier…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-10-05
21 april 2021 – Den likvärdiga skolan – framtidens skola
Hur ska skolan ge alla elever likvärdiga möjligheter för att skapa sig en framtid oavsett socioekonomisk bakgrund? Hör Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Magnus Henrekson, professor i…
Magnus Henrekson
Professor
magnus.henrekson@ifn.se
IFN-forskare
Institutions as Predictors of Government Discrimination
Inte bara företag utan också stater diskriminerar. Vi relaterar mått på statlig diskriminering av olika grupper till mått på institutioner och kultur. Vi finner att stater ägnar beter sig mindre diskr…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2024-07-02
Andreas Bergh
Docent, välfärdsforskare
andreas.bergh@ifn.se
IFN-forskare
Spencer Bastani
Professor
spencer.bastani@ifau.uu.se
Affilierad forskare
Vad bestämmer äldres digitala vårdkontakter?
I vilken omfattning kontaktar äldre individer vården digitalt? Skiljer det sig mellan olika grupper, och framför allt, hur ser bilden ut för utrikes födda? Idag vet vi inte särskilt mycket om detta, m…
Artikel på svenska
Publiceringsdatum 2021-06-08
Civic Honesty and Cultures of Trust
Cohn m.fl. visar i ett experiment med plånböcker som lämnas på offentlig plats att ärligheten varierar betydligt i världen. En jämförelse av hur stor andel av plånböckerna som återlämnas och social ti…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2021-06-09
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Yves Zenou
Professor
yves.zenou@ifn.se
Affilierad forskare
Friskolor ger mer generösa betyg
Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, intervjuas av Skolvärlden om nya boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experiment som han skrivit tillsammans med Mårten Blix, IFN:
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-03-09
Mårten Blix, IFN, och Henrik Jordahl, IFN och Örebro universitet, omnämns i en ledare i Dagens Nyheter.
Susanne Nyström referar till boken Privatizing Welfare Services: Lessons from the Swedish Experi…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-04-20
Affilierad forskare
14 december 2020 – Kunskapssynen, marknadiseringen och betygen
Skolan borde ge alla barn samma chans att lyckas, oavsett varifrån de kommer. Den kunskapssyn som präglar den svenska skolan i dag slår hårdast mot de elever som kommer från socioekonomiskt svaga förh…
Grading Bias and the Leaky Pipeline in Economics: Evidence from Stockholm University
Vi finner att anonyma tentor ökar kvinnors betyg relativt mäns med 0.1 standardavvikelser på grundkursen i nationalekonomi vid Stockholms universitet, vilket inte kan förklaras av att kvinnor har fått…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-08-30