Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 423 träffar.
Bolagsstyrning
Familjeföretag
Hållbarhet
Institutionell ekonomi
Integration
Klimat
Segregering
Skola
Utbildning
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
ESO-seminarium: Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?
Den 5 juni medverkar Mats Hammarstedt, Linnéuniversitetet och affilierad till IFN, som kommentator på ESO:s seminarium "Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?".
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-06-05
Goda grannar – en ESO-rapport om grannskapets betydelse för integrationen
I samhällsdebatten har frågor som rör integration och konsekvenser av segregation blivit alltmer framträdande. Ökad boendesegregation och negativ utveckling i områden med socioekonomiska utmaningar me…
Rapport
Publiceringsdatum 2024-06-05
Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting
Den 27–28 november presenterar Hans Grönqvist uppsatsen "Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting" på UGU Konferens 2024. Det är UGU:s första konferens. Hans delar även i en…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-11-27
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Ny forskning: Segregation kan vara gynnsamt
Om utrikesfödda bor med andra utrikes födda som har goda utbildnings- och arbetsmarknadsutfall kan det underlätta nätverkandet, informationsspridning av kunskap, och även i förlängningen insteg i arbe…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2024-06-05
Immigrants from More Tolerant Cultures Integrate Deeper into Destination Countries
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-12-18
EU-förslag hot mot den svenska ägarmodellen
Lars Persson och Fredrik Sjöholm, IFN, skriver om ett nytt EU-förslag i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Pressklipp
Publiceringsdatum 2021-04-10
Ägarbeskattningen och börsföretagens kontrollägande: Från stiftelseägande till kontrollägande via direktägda holdingbolag
Med början under mellankrigstiden kom familjestiftelser att bli allt viktigare som instrument för att utöva ägarkontroll över stora börsnoterade företag i Sverige. Sen slutet av 1980-talet har stiftel…
Bokkapitel
Publiceringsdatum 2021-12-15
Skolan förmår inte lösa integrationen
Det är inte självklart att Sverige idag kan erbjuda alla barn en skolgång där de kommer i kontakt med det svenska språket i den utsträckning som krävs, skriver nationalekonomen Anders Kärnä.
Populärvetenskap
Publiceringsdatum 2023-03-07
Grading Bias and the Leaky Pipeline in Economics: Evidence from Stockholm University
Vi finner att anonyma tentor ökar kvinnors betyg relativt mäns med 0.1 standardavvikelser på grundkursen i nationalekonomi vid Stockholms universitet, vilket inte kan förklaras av att kvinnor har fått…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-08-30
Economic Freedom and Academic Freedom across Nations
Runtom i världen diskuteras hoten mot akademisk frihet. Såväl stater som kommersiella intressen framhålls ofta som sådana hot. I en studie av 154 länder finner vi att den akademiska friheten står star…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-04-15
Ny SNS-rapport: Resultat och betygsättning i gymnasiefriskolor
Karin Edmark och Lovisa Persson, båda affilierade forskare till IFN, skriver i en ny SNS-rapport om resultat och betygsättning i gymnasieskolor.
Nyhet
Publiceringsdatum 2022-09-26
Rapport skriven av forskare på IFN bakom debattartikel av utbildningsministern
Utbildningsminister Mats Persson (L) skriver i Svenska Dagbladet att "Administrationen behöver minska för att ge plats åt universitetens kärnuppdrag" och hänvisar till en rapport författad av Anders…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-04-02
Magnus Henrekson leder ny utredning som ska stoppa betygsinflation
Efter rapporter om utbredda problem med glädjebetyg tillsätter regeringen nu en utredning som ska se över hur betygssystemet kan förändras. Till utredare har regeringen utsett Magnus Henrekson, forska…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-22
Fullsatt debatt om kundskolan
Björn Tyrefors, forskare vid IFN, som har debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i många år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan.
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-28
Slutreplik: ”Skolformen kan inte förklara problemen”
"Att se driftsformen som den dominerande problemkällan är ett stickspår. Viktigast för en bra skola är ordentligt intresse för praktik och resultat", skriver Magnus Henrekson, IFN, och Mats Alvesson,…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-10
”Gymnasieguide” visar bara koncernens egna skolor
Det är dags för många av landets 15-åringar att göra sina gymnasieval och det finns många guider som kan förenkla elevernas beslut. Men många guider visar endast skolor från en koncern. Magnus Henreks…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-02-01
Skolan förmår inte lösa integrationen
Det är inte självklart att Sverige idag kan erbjuda alla barn en skolgång där de kommer i kontakt med det svenska språket i den utsträckning som krävs, skriver Anders Kärnä, forskare på IFN, i Kvarta…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-03-07