Ämnesområdessökning
Här söker du fram forskare utifrån ämnesområden du är intresserad av att veta mer om. Klicka på de ämnesområden du är intresserad av, så listas forskare och forskning samt forskningsrelaterade artiklar nederst på sidan.
Filtrera ut specifikt innehåll inom ämnesområde
Öppna filtrering
Stäng filtrering
Din filtrering gav 531 träffar.
Arbetsmarknad
Biologisk mångfald
Corona
Detaljhandel
Institutionell ekonomi
Marknadsregleringar
Segregering
Skola
Utbildning
Immigrants’ Tolerance and Integration into Society
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-12-09
Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting
Den 27–28 november presenterar Hans Grönqvist uppsatsen "Effects of Neighborhood Labeling on Student Performance and Sorting" på UGU Konferens 2024. Det är UGU:s första konferens. Hans delar även i en…
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-11-27
ESO-seminarium: Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?
Den 5 juni medverkar Mats Hammarstedt, Linnéuniversitetet och affilierad till IFN, som kommentator på ESO:s seminarium "Hur betydelsefullt är grannskapet för integrationen?".
Kalenderhändelse
Publiceringsdatum 2024-06-05
Goda grannar – en ESO-rapport om grannskapets betydelse för integrationen
I samhällsdebatten har frågor som rör integration och konsekvenser av segregation blivit alltmer framträdande. Ökad boendesegregation och negativ utveckling i områden med socioekonomiska utmaningar me…
Rapport
Publiceringsdatum 2024-06-05
From Epidemic to Pandemic: Did the COVID-19 Outbreak Affect High School Program Choices in Sweden?
Vi undersöker hur coronapandemin påverkade svenska ungdomars val av gymnasieprogram. Pandemin och de restriktioner som infördes ledde till en kraftig försämring av arbetsmarknaden och minskad efterfrå…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-11-29
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Working Paper
Publiceringsdatum 2022-06-22
The View of Knowledge: An Institutional Theory of Differences in Educational Quality
Den institution som avgör kvaliteten på ett lands skolsystem är dess kunskapssyn. Den styr skolarbetet och incitamenten för alla inblandade aktörer: lärare, elever, rektorer, föräldrar, huvudmän och m…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-05-26
Välbehövt regn kom för sent – ovädret Hans stjälper snarare än hjälper skörden
För jordbruket präglades sommaren av först för lite regn, sedan för mycket. Shon Ferguson, affilierad forskare vid IFN, säger till SVT att regnet kom för sent. Snarare kommer mer regn försena skörden,…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-08-09
Immigrants from More Tolerant Cultures Integrate Deeper into Destination Countries
Denna uppsats undersöker tolerans hos andra generationens invandrare i Sverige och Europa och dess betydelse för integrationen. Studien inkluderar integration på tre områden: det ekonomiska, det medbo…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2023-12-18
Björn Tyrefors
Professor
bjorn.tyrefors@ifn.se
IFN-forskare
Improved Framework Conditions for a More Entrepreneurial, Innovative and Resilient EU
EU:s innovationskraft och entreprenörskap måste stärkas både för att möjliggöra en återhämtning efter coronakrisen och för att råda bot på Unionens oförmåga att skapa och upprätthålla sysselsättning o…
Working Paper
Publiceringsdatum 2021-03-25
Henrik Horn
Professor
henrik.horn@ifn.se
IFN-forskare
Grading Bias and the Leaky Pipeline in Economics: Evidence from Stockholm University
Vi finner att anonyma tentor ökar kvinnors betyg relativt mäns med 0.1 standardavvikelser på grundkursen i nationalekonomi vid Stockholms universitet, vilket inte kan förklaras av att kvinnor har fått…
Tidskriftsartikel
Publiceringsdatum 2022-08-30
Marcos Demetry
Doktorand
marcos.demetry@ifn.se
Doktorand
Economic Freedom and Academic Freedom across Nations
Runtom i världen diskuteras hoten mot akademisk frihet. Såväl stater som kommersiella intressen framhålls ofta som sådana hot. I en studie av 154 länder finner vi att den akademiska friheten står star…
Working Paper
Publiceringsdatum 2024-04-15
Ny SNS-rapport: Resultat och betygsättning i gymnasiefriskolor
Karin Edmark och Lovisa Persson, båda affilierade forskare till IFN, skriver i en ny SNS-rapport om resultat och betygsättning i gymnasieskolor.
Nyhet
Publiceringsdatum 2022-09-26
Rapport skriven av forskare på IFN bakom debattartikel av utbildningsministern
Utbildningsminister Mats Persson (L) skriver i Svenska Dagbladet att "Administrationen behöver minska för att ge plats åt universitetens kärnuppdrag" och hänvisar till en rapport författad av Anders…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-04-02
Magnus Henrekson leder ny utredning som ska stoppa betygsinflation
Efter rapporter om utbredda problem med glädjebetyg tillsätter regeringen nu en utredning som ska se över hur betygssystemet kan förändras. Till utredare har regeringen utsett Magnus Henrekson, forska…
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-22
Fullsatt debatt om kundskolan
Björn Tyrefors, forskare vid IFN, som har debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i många år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan.
Nyhet
Publiceringsdatum 2023-06-28
Slutreplik: ”Skolformen kan inte förklara problemen”
"Att se driftsformen som den dominerande problemkällan är ett stickspår. Viktigast för en bra skola är ordentligt intresse för praktik och resultat", skriver Magnus Henrekson, IFN, och Mats Alvesson,…
Pressklipp
Publiceringsdatum 2023-01-10