Scott Shanes prisföreläsning, ”Why Encouraging More People to Become Entrepreneurs is Bad Public Policy”, handlade om entreprenörskapets myter och verklighet. Ett av Shanes huvudbudskap var att samhället inte ska subventionera alla typer av entreprenörskap.
Det finns en övertro på att just nystartade egenföretag och småföretag ska skapa ökad sysselsättning och välfärd. Men det typiska nya företaget skapar få eller inga jobb på sikt och har initialt lägre produktivitet och sämre anställningsvillkor än etablerade företag. Varaktigt jobbskapande sker i första hand genom att ett mindre antal företag med god underliggande potential växer sig stora.
Utifrån detta resonemang menade Shane att en politik som vill främja ökad tillväxt borde utgå från samma frågor som riskkapitalisterna ställer sig. Hur ser grundarens och entreprenörens humankapital ut? Inom vilken bransch är företaget verksamt? Vilken är affärsidén och hur ser affärsstrategin ut? Ingen kan förutse vilka som kommer att bli de framtida tillväxtföretagen men man kan däremot undvika att fokusera på de uppenbara ”lågoddsarna” som vanligtvis går under inom fem år.