Användardata utgör den centrala inkomstkällan för många digitala plattformar. Denna studie visar att företag har snedvridna incitament att investera i AI för att studera användardata. Detta är ett hot mot den personliga integriteten på en oreglerad marknad.
Många av världens mest framgångsrika digitala plattformar, som Google och Facebook, tjänar det mesta av sina pengar på att kommersialisera användardata. Företagens affärsmodeller ger upphov till frågan om hur väl individers personliga integritet skyddas i den digitala ekonomin. EU:s Öppna data-direktiv är ett försök att kontrollera utvecklingen.
Denna studie utvecklar en analysram för att undersöka drivkrafterna att stimulera användandet av en digital plattform och för att analysera användardata i ekonomiskt syfte. I den ekonomiska modellen är data värdefulla, eftersom bättre information ökar värdet av att sälja reklam riktad mot plattformens användare. Reklam är en vanlig inkomstkälla för digitala plattformar. Analysen ger insikter i ett flertal policyrelevanta frågor.
Är det ett problem att plattformar är gratis?
Ibland skulle ett företag helst vilja subventionera användande av plattformen i stället för att ta betalt. Detta händer när kunderna genererar stora förväntade reklamintäkter eller värdefulla användardata. Att betala kunderna för användande skulle sannolikt även dra till sig stora mängder oseriösa sådana som endast är intresserade av betalningen för att delta på plattformen. Men då de inte kommer använda plattformens tjänster är de därför utan mervärde. Det bästa företaget då kan göra är att låta plattformen vara gratis och endast tjäna sina pengar på de data som kunderna skapar genom att använda plattformen. Men gratis användande låter kunderna optimera sitt eget användande av plattformen. När både företag och kunder föredrar en nolltariff är det effektivt från samhällets perspektiv att en plattform är gratis och att kunderna endast betalar med data.
Investeringar i AI och personlig integritet
Företag kan investera i AI-verktyg för att öka informationsvärdet av användardata. Det finns ett visst värde för kunderna av sådana investeringar, eftersom plattformen då kan erbjuda en tjänst som är bättre anpassad till den individuella kundens behov. Däremot lär sig plattformen även mer om sina kunder genom hur de använder plattformen, vilket den kan använda för att exploatera dessa. Plattformen skapar för mycket information i marknadsjämvikt om den senare effekten dominerar. En sådan situation ger ett argument för att begränsa tillämpningen av AI-verktyg på digitala plattformar i syfte att öka skyddet för den individuella integriteten.
Snedvridna incitament att investera i kvalitet
Företaget kan investera i att förbättra kvaliteten på plattformen för att dra till sig kunder och för att öka aktiviteten på plattformen. Men investeringarna i kvalitet kommer att vara otillräckliga från samhällets synpunkt. Anledningen är att företaget inte tar tillräcklig hänsyn till det fulla värdet för användarna av ökad kvalitet i de fall där plattformen är gratis.