I denna uppsats undersöks vad som påverkar produktiviteten i svenska fristående butiker, med fokus på effekterna av marknadens storlek och regional hierarki (landet delas in i 82 regioner, var och en med en huvudort). I undersökningen kontrolleras över tid för olika butiks- och medarbetaregenskaper. I analysen används svensk data för åren 2002–2008.
Resultaten visar cirka 10 procent högre produktivitet för fristående butiker belägna i närheten av en huvudort – med tillgång till en större marknad. Den regionala marknadens storlek visar sig spela en lika viktig roll för både centralt och perifert belägna butiker. Resultaten visar också att anställdas egenskaper inte bidrar till ökad produktivitet i centralt belägna butiker, men att en liten men dock signifikant produktivitetsökning kan konstateras för butiker på perifera marknader. Skillnaderna som uppstår på grund av eventuella skillnader på marknaden visar hur viktigt det är för butiker att beakta lokalisering och regional hierarki när marknadens storlek och produktivitet studeras.
IFN Working Paper nr 1047, ”Retail Productivity: Investigating the Influence of Market Size and Regional Hierarchy”, är författat av Özge Öner, Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Jönköping International Business School (JIBS).