Det har blivit allt vanligare att företag erbjuder konsumenter möjligheten att betala för att avlägsna reklam från en reklamfinansierad tjänst. Denna studie visar teoretiskt att trots ökade valmöjligheter kan konsumenterna som helhet få det sämre än om alternativet inte fanns. Ett vinstmaximerande företag har nämligen incitament att vid införandet öka mängden reklam, vilket skadar dem som inte betalar.
Vi har under de senaste 10 åren bevittnat en sammanslagning av telekommunikations-, media- och teknologibranscherna. Denna sammanslagning är driven av övergången från analog till digital kommunikation. Digitaliseringen och sammanslagningen av telekommunikations-, media- och teknologibranschen har lett till nya högaktuella reglerings- och policyfrågor som inte existerat tidigare.
Denna uppsats behandlar mediaplattformar och strategin att låta konsumenter betala för en reklamfri version av en annars reklamfinansierad tjänst (ett aktuellt exempel är Spotify, musiktjänsten som kostar 99 kr per månad utan reklam och är gratis med reklam). Eftersom mängden reklam som visas i TV är reglerad i många europeiska länder, är det möjligt att en reglering av reklam på Internet kan komma i fråga i framtiden. Det är då viktigt att beakta aspekter som är specifika för Internet, som till exempel möjligheten att betala för att undgå reklam.
Vid en första anblick kan man tänka sig att fler valmöjligheter för konsumenterna är bra (om de inte tycker om att se på reklam): de som betalar gör det av egen fri vilja och de som väljer att se på reklamen skadas inte av att valmöjligheten att betala finns. Denna uppsats utvecklar dock en teoretisk modell som visar att detta argument emellertid inte alltid är helt korrekt. Ett vinstmaximerande företag har nämligen i många fall incitament att öka mängden reklam när ett alternativ att betala för att undgå reklamen införs, detta för att förmå fler konsumenter att välja att betala. Således kan möjligheten att betala för att undgå reklam leda till att de som inte betalar tvingas använda en tjänst med mer reklam än om alternativet att betala inte fanns. Uppsatsen visar på att alternativet att betala för att slippa reklam inte alltid gynnar alla konsumenter, vilket är en viktig aspekt att beakta i policydiskussioner gällande reklam på Internet.