I denna studie analyserar vi den mest använda teoriramen inom forskningsområdet ’international business’ för att förklara drivkrafterna bakom gränsöverskridande förvärv (dvs uppköp av företag i utlandet) genomförda av icke-finansiella företag. Denna modellram kritiseras här för att endast beakta reala faktorer som drivkrafter. I studien analyseras betydelsen av att även inkludera finansiella drivkrafter bland förklaringsvariablerna. En analys av europeiska företags gränsöverskridande förvärv indikerar att de finansiella drivkrafterna ger en signifikant ökning av modellens förklaringsvärde.
Det s.k. OLI-paradigmet sammanfattar drivkrafterna bakom gränsöverskridande direktinvesteringar i tre kategorier av variabler som alla ger uttryck för att det behövs någon extra fördel för att ett företag skall etablera sig i ett annat land. ”O” står för den kategori som avser ägarspecifika fördelar såsom ett patent eller ett starkt varumärke. Här hittar vi drivkrafterna till att genomföra en investering. ”L” står för lokaliseringen av investeringen. Den plats man väljer för investeringen förväntas uppvisa någon form av fördel jämfört med andra platser. ”I” står för internalisering. Det måste ligga någon fördel i att genomföra ett uppköp på en utländsk marknad i stället för att till exempel sälja en licens till ett redan etablerat företag på denna marknad. Kanske väljer man förvärvet (internalisering) istället för att sälja licensen av rädsla för att varumärket skall komma att förstöras.
De ägarspecifika fördelarna (O) har i tidigare empirisk forskning uteslutande varit av real karaktär. Finansiella faktorer har rönt ringa intresse som drivkraft till att ett visst företag genomfört en gränsöverskridande investering. I denna studie analyserar vi därför ett antal finansiella variabler och testar vilket förklaringsvärde de tillför en modell med en full uppsättning av de traditionella reala drivkrafterna. Vi finner att bland de finansiella variablerna är det tillgången till billigare aktiekapital (exempelvis genom notering på aktiemarknad i USA) som ger ett signifikant tillskott i OLI-modellens förklaringsvärde. Kostnaden för lånat kapital synes däremot inte påverka sannolikheten för att ett visst företag skall genomföra ett utlandsförvärv.
Slutsatsen av analysen blir att det s.k. OLI-paradigmet bör utvecklas till att även beakta finansiella drivkrafter. En innovativ finansiell lösning av ett företag kan sålunda ses som en ägarspecifik fördel (O) som motiverar att detta företag genomför det gränsöverskridande förvärvet i kraft av den konkurrensfördel som en lägre kostnad för aktiekapitalet ger.
Working Paper No. 767
Finance-specific Factors as Drivers of Cross-border Investment – An OLI Perspective
Finansiella drivkrafter viktiga vid uppköp av företag i utlandet
Working Paper