Vi undersöker effekterna av övergången till enhetsskolan. En ursprunglig analys av Meghir och Palme (2005) utvidgas till hela befolkningen och med ett nytt utbildningsmått. Våra resultat bekräftar små genomsnittliga inkomsteffekter, men vi finner större utbildningseffekter och inga minskade arbetsinkomster för elever till högutbildade.
Journal of Applied Econometrics
Revisiting Sweden's Comprehensive School Reform: Effects on Education and Earnings
Tidskriftsartikel
Referens
Fischer, Martin, Gawain Heckley, Martin Karlsson och Therese Nilsson (2022). ”Revisiting Sweden's Comprehensive School Reform: Effects on Education and Earnings”. Journal of Applied Econometrics 37(4), 811–819. doi.org/10.1002/jae.2881
Fischer, Martin, Gawain Heckley, Martin Karlsson och Therese Nilsson (2022). ”Revisiting Sweden's Comprehensive School Reform: Effects on Education and Earnings”. Journal of Applied Econometrics 37(4), 811–819. doi.org/10.1002/jae.2881
Författare
Martin Fischer,
Gawain Heckley,
Martin Karlsson,
Therese Nilsson