Vi undersöker effekterna av utbildning på hälsa med hjälp av två parallella skolreformer i Sverige. Båda reformerna utökade undervisningstiden, medan en av dem dessutom förändrade sammansättningen av elever. Vi finner att ytterligare skolår förbättrade hälsan, men förändringen i elevsammansättningen ledde till negativa hälsoeffekter.
Economic Policy
Education and Health: Long-Run Effects of Peers, Tracking and Years
Tidskriftsartikel
Referens
Fischer, Martin m.fl. (2021). ”Education and Health: Long-Run Effects of Peers, Tracking and Years”. Economic Policy 36(105), 3–49. doi.org/10.1093/epolic/eiaa027
Fischer, Martin m.fl. (2021). ”Education and Health: Long-Run Effects of Peers, Tracking and Years”. Economic Policy 36(105), 3–49. doi.org/10.1093/epolic/eiaa027
Författare
Martin Fischer,
Ulf-G Gerdtham,
Gawain Heckley,
Martin Karlsson,
Gustav Kjellsson,
Therese Nilsson