Tid i skolan antas vara viktigt för skolresultat och arbetsmarknadsutfall senare i livet. Vi analyserar effekterna av två historiska reformer där svenska kommuner förlängde terminerna och utökade den obligatoriska folkskolan från sex till sju år. Resultaten visar på betydande skillnader, med mer positiva effekter av längre terminer.
Journal of the European Economic Association
The Long–Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden
Tidskriftsartikel
Referens
Fischer, Martin, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz (2020). ”The Long–Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden”. Journal of the European Economic Association 18(6), 2776–2823. doi.org/10.1093/jeea/jvz071
Fischer, Martin, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz (2020). ”The Long–Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden”. Journal of the European Economic Association 18(6), 2776–2823. doi.org/10.1093/jeea/jvz071
Författare
Martin Fischer,
Martin Karlsson,
Therese Nilsson, Nina Schwarz