Regeringen föreslår generellt mobiltelefonförbud i skolan och förväntar sig att studieresultaten därigenom förbättras. Då mobilförbud i princip inte tar några budgetresurser i anspråk kan det framstå som ett mirakelmedel. Denna studie visar dock att ett sådant förbud knappast skulle ha någon mätbar påverkan på studieresultaten.
Economics of Education Review
The Impact of Banning Mobile Phones in Swedish Secondary Schools
Tidskriftsartikel
Referens
Kessel, Dany, Hulda Lif Hardardottir och Björn Tyrefors (2020). ”The Impact of Banning Mobile Phones in Swedish Secondary Schools”. Economics of Education Review 77. doi.org/10.1016/j.econedurev.2020.102009
Kessel, Dany, Hulda Lif Hardardottir och Björn Tyrefors (2020). ”The Impact of Banning Mobile Phones in Swedish Secondary Schools”. Economics of Education Review 77. doi.org/10.1016/j.econedurev.2020.102009
Författare
Dany Kessel,
Hulda Lif Hardardottir,
Björn Tyrefors