Genom att använda longitudinella data (över en längre tid) om studenter och deras vänner visar forskarna att ett starkt grupptryck påverkar utbildningen. Vänner tycks dock bara vara inflytelserika när vänskapen varar längre än ett år. Detta resultat stämmer bra med en nätverksmodell där goda normer bland jämnåriga kräver ett långsiktigt samspel.
Journal of Economic Behavior & Organization
Heterogeneous Peer Effects in Education
Tidskriftsartikel
Referens
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou (2017). ”Heterogeneous Peer Effects in Education”. Journal of Economic Behavior & Organization 134, 190–227. doi.org/10.1016/j.jebo.2016.10.020
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou (2017). ”Heterogeneous Peer Effects in Education”. Journal of Economic Behavior & Organization 134, 190–227. doi.org/10.1016/j.jebo.2016.10.020
Författare
Eleonora Patacchini,
Edoardo Rainone,
Yves Zenou