När konsumenter köper en bil vill de även senare kunna köpa reservdelar. Därför kan köplusten påverkas negativt om det finns risk för att biltillverkaren kan gå i konkurs. I motsats till tidigare studier visar forskarna i denna uppsats att antalet sålda bilar markant minskar när en biltillverkare är nära konkurs.
Journal of Economics & Management Strategy
Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress
Tidskriftsartikel
Referens
Huse, Cristian och Nikita Koptyug (2017). ”Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress”. Journal of Economics & Management Strategy 26(2), 337–374. doi.org/10.1111/jems.12184
Huse, Cristian och Nikita Koptyug (2017). ”Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress”. Journal of Economics & Management Strategy 26(2), 337–374. doi.org/10.1111/jems.12184
Författare
Cristian Huse,
Nikita Koptyug