Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Policy Paper No. 42

En marknad för idéer. Entreprenörer, storföretag och riskkapitalister

Policy Paper
Referens
Persson, Lars (2010). ”En marknad för idéer. Entreprenörer, storföretag och riskkapitalister”. IFN Policy Paper nr 42. Stockholm: Institutet för Näringslivsforskning.

Författare
Lars Persson

Under senare år har entreprenörers roll för att ta fram innovationer betonats alltmer i den ekonomiska litteraturen. Det påpekas ofta att entreprenörsföretag erbjuder mer kreativa miljöer för att innovera än stora etablerade företag och entreprenören har i hög grad setts som den som produktutvecklar idén och sedan kommersialiserar den.

Det har dock på senare tid växt fram en forskningslitteratur med ett alternativt och delvis kompletterande synsätt på entreprenörernas roll i innovationsprocessen. Den nya litteraturen visar att en idé oftast får störst framgång om entreprenören tar hjälp av riskkapitalister för att utveckla produkten. Riskkapitalister har kunskaper om personalpolitik och marknadsföring samt ett nätverk som kan bidra med strategisk viktig kunskap till företaget. När produkten är färdigutvecklad säljs den sedan genom s.k. exit till ett stort och etablerat företag.