Svensk skola är marknadsorienterad samtidigt som resultatuppföljningen är tillitsbaserad. Denna studie finner att fristående grundskolor sätter högre betyg än kommunala givet elevernas kunskapsnivå. Ett par av skolkoncernerna utmärker sig i detta avseende och skillnaderna är större när mer tillförlitliga prov används för att fånga kunskapsnivån.
Neoliberalism and Market Forces in Education: Lessons from Sweden
Trust–Based Evaluation in a Market–Oriented School System
Bokkapitel
Referens
Vlachos, Jonas (2019). ”Trust–Based Evaluation in a Market–Oriented School System”. I Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes (red.), Neoliberalism and Market Forces in Education: Lessons from Sweden (212–230). London and New York: Routledge.
Vlachos, Jonas (2019). ”Trust–Based Evaluation in a Market–Oriented School System”. I Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes (red.), Neoliberalism and Market Forces in Education: Lessons from Sweden (212–230). London and New York: Routledge.
Författare
Jonas Vlachos
Redaktör
Magnus Dahlstedt,
Andreas Fejes