"Det går att lösa skolans problem. Det framhöll Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, när jag talade med honom i SvD:s Ledarredaktionen i veckan.
Henrekson är medförfattare till den uppmärksammade boken ”Dumbing down: The crisis of quality and equity in a once-great school system—and how to reverse the trend” (Palgrave Macmillan), som kom ut i mars. Boken är skriven tillsammans med Johan Wennström, doktor i statsvetenskap och ett känt namn för SvD:s läsare – Wennström var tidigare återkommande skribent på denna sida, och är numera medarbetare på SvD Kultur.
I Dumbing Down (som går att ladda ner gratis) visar Henrekson och Wennström att ett radikalt postmodernt sätt att se på kunskap har lagt grunden för skolans kris i Sverige. Kunskap blev under efterkrigstiden föremål för dekonstruktion och maktanalyser, och resultatet ser vi i läroplaner och styrdokument med mycket luddiga begrepp om vad elever egentligen ska lära sig.
Tillsammans med en illa genomförd marknadisering av skolan har detta lett till att kunskaperna har sjunkit, samtidigt som betygen gått upp."