En stor del av de investeringar som görs i dagligvaruhandeln är ämnade att öka differentieringen butiker emellan vad gäller storlek, geografiskt läge, service etc. Tillsammans med stora butiker i tätorternas utkanter finns idag en trend mot att utveckla mindre butiksformat som ligger geografiskt nära konsumenten. Det övergripande syftet med detta forskningsprojekt var att göra en dynamisk analys av efterfrågan och marknadsstruktur i svensk dagligvaruhandel. Projektet bestod av två delar. Den första delen bestod av en ingående analys av konsumenternas val och värdering av olika butiksformat utifrån ett geografiskt perspektiv. Den andra delen behandlade företagsstrategier och kostnader för att etablera, omfördela och ta bort butiker från lokala marknader. En unik kombination av databaser som täcker alla dagligvarubutiker i Sverige under perioden 2001–2010 användes.
Forskningsprojektet bidrog till den internationella forskningsfronten genom användandet av modeller baserade på ekonomisk teori i kombination med nyutvecklade statistiska metoder för att analysera strategisk interaktion mellan företag på lokala marknader. Ett centralt bidrag bestod i att simulera utvecklingen av dagligvarumarknaden till följd av ett antal hypotetiska förändringar. Till exempel att utvärdera effekter av att ändra antalet butiksformat på lokala marknader och simulera hur företagens vinster påverkas av höjda kostnader för exempelvis mark och byggnader.
Projektet finansierades med ett anslag från Handelns Utvecklingsråd.