Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Produktivitet och reglering av nya butiker

I det här projektet gjordes mätningar av produktivitet i detaljhandeln och analyser av de lokala marknadseffekterna av nyetableringar av så kallade "big-box"-butiker.

Projektansvarig
Matilda Orth

+46 (0)8 665 4531
+46 (0)736 42 38 24
matilda.orth@ifn.se

Projektdeltagare
Florin Maican, University of Gothenburg and IFN

Nyetablering av stora "big-box”-butiker tillsammans med en kraftig minskning av totala antalet butiker har varit en utmärkande trend i detaljhandeln. Det mest kända exemplet är expansionen av Wal-Mart som bland annat har visats leda till lägre priser och utslagning av små butiker i USA, den så kallade "Wal-Mart-effekten”. Om än i mindre skala och med en mer restriktiv reglering av nya butiker har detaljhandeln i Europa följt samma trend. När projektet inleddes fanns det inte mycket forskning om hur produktivitet kan mätas i handeln och vilken roll big-box-butiker och reglering av nya butiker haft för handelns utveckling.

I detta projekt användes nyligen framtagna modeller och ekonometriska metoder för att på butiksnivå mäta produktivitet i detaljhandeln. Vidare analyserades hur etablering av big-box-butiker och reglering av nya butiker påverkar utslagning och fördelning av produktivitet bland kvarvarande butiker på lokala marknader. Den empiriska tillämpningen byggde på detaljerade data över alla dagligvarubutiker i Sverige. Projektet belyste framför allt betydelsen av att ta hänsyn till marknadsmakt och strategisk interaktion mellan butiker på lokala marknader för att få fram ett korrekt produktivitetsmått. 

Projektet finansierades av anslag från Konkurrensverket och Torsten Söderbergs Stiftelse.