Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Innovationer i besöksnäringen

Ett projekt om typerna, implementeringen och lokaliseringen av innovationer i besöksnäringen. Som ett första steg arbetade vi med att identifiera innovationer inom besöksnäringen som överensstämmer med internationella vetenskapliga och branschmässiga definitioner. I steg två samlade vi in detaljerade data för den svenska besöksnäringen genom att kartlägga en bred referensgrupp, som både ger möjlighet att analysera innovationer inom den svenska besöksnäringen och ger andra forskare tillgång till data som tidigare har saknats. I projektets tredje och sista steg genomfördes en kvantitativ analys av innovationssatsningar inom den svenska besöksnäringen inklusive beräkningar av vilken avkastning dessa satsningar har gett.

Projektansvarig
Projektdeltagare
Mikaela Backman, Internationella Handelshögskolan Jönköping

Johan Klaesson, Internationella Handelshögskolan Jönköping och IFN

De tre huvudsakliga frågeställningarna var (1) VILKA? Vilka innovationer förekommer inom besöksnäringen? Vilka skillnader finns mellan besöksnäringen och andra branscher i Sverige? (2) HUR? Hur implementerar aktörer av olika typ och storlek dessa innovationer? Hur påverkar företagens egenskaper och den ekonomiska miljön innovationer inom besöksnäringen? (3) VAR? Finns det ett geografiskt mönster för innovativa företag och etablissemang inom den svenska besöksnäringen?    

Projektet finansierades av BFUF - Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.